sobota, 25 kwietnia 2015

O poranku w kołobrzeskim porcie

Przyzwyczajenie drugą naturą człowieka - u mnie sprawdza się to z fenomenalną dokładnością. Codziennie rano wstaję do pracy o 5:40, więc poranne wstawanie w weekendy wychodzi naturalnie. Nie jestem śpiochem i godzina 6:00, może 6:30 jest momentem, w którym otwieram oczy i planuję dzień - jeśli nie zrobiłam tego wcześniej. A czasami nie planuję i wychodzą spontaniczne akcje, takie jak dziś. Pogoda piękna i aż żal siedzieć w domu. Żal też kisić się w samochodzie jadąc "gdzieś", więc wymyśliłam przejażdżkę rowerową. Do realizacji brakował tylko jeden puzzel, a mianowicie - rower, którego nie posiadam. Ale ma go mama, więc co... Oczy kota ze Shreka, filmowy uśmiech numer pięć i przed ósmą raną byłam już "na trasie".
Widok na budynek Bosmanatu i wyjście z portu
Nie jeździłam całe wieki, więc żeby nie przesadzić z dystansem i zapewnić sobie szanse na samodzielny powrót, wybrałam się do kołobrzeskiego portu pasażerskiego. Po drodze cieszyłam oko zielenią parkowego runa, płuca z radością wciągały morskie powietrze, a uszy wsłuchiwały się w energiczne stukanie dzięcioła. Sielsko i anielsko, bo o tej porze prawie nie ma pieszych na ścieżce rowerowej. Nie ma jednak czarów, jak jest jazda, to nie ma zdjęć, bo się endomondo zawiesza, więc atrakcje fotograficzne były dopiero w kołobrzeskim porcie, a dokładnie pod latarnią morską i pomnikiem Komandora Mieszkowskiego.
Pomnik pierwszego polskiego kapitana portu Kołobrzeg, w tle latarnia morska
Porozglądałam się trochę, podziwiając te poranne pustki na nabrzeżu. Wpatrywałam się w kanał portowy - to mój ulubiony widok w porcie, oglądałam oznaczenia szlaków turystycznych. Kolejny raz obiecałam sobie, że w końcu przejdę cały Miejski Szlak Fortyfikacji, bo poszczególne elementy widziałam wszystkie, ale chcę porządnie przejść je wszystkie po kolei. A później znów wskoczyłam na rower i tą samą trasą, parkową ścieżką i deptakiem, wróciłam do domu, przecierając się przez całe chmary dzikich owadów oraz przez wydmy, które wyrosły na promenadzie przy plaży na Wschodniej ;) A teraz zapraszam na kilka fotek zrobionych kalkulatorem :D
Na pierwszym planie wycieczkowy statek Santa Maria. Po prawej - nowa wieża radarowa powstała pod koniec 2014 r., działa w strukturach Krajowego Systemu Bezpieczeństwa.
Po lewej, przy maszcie znad drzew wynurza się wieża Posterunku Obserwacji Wzrokowo-Technicznej i Łączności nr 15 (POWTiŁ) z radarem NUR-23 "Daniela" - dokładniej widać na zdjęciu poniżej
Zdjęcie z maja ubiegłego roku - radar NUR-23 "Daniela" - nie wiem, od jakiego czasu ta wielka "łycha" się nie kręci, wizualnie pracuje jedynie ten poziomy biały element.
Nabrzeże pasażerskie, puściutko aż miło :)
Od niedawna w mieście można zobaczyć w różnych miejscach takie znaczki - to oznaczenie nowo powstałego Miejskiego Szlaku Fortyfikacji
Wyjście z portu
Oznaczenia szlaków:
- czerwony - Europejski długodystansowy szlak pieszy E9; łączna długość 4500 km, fragment polski to ponad 700 km!
- zielony - Szlak im. Jana Frankowskiego, wielkiego miłośnika Kołobrzegu, bibliotekarza. Zaczyna się przy latarni, a kończy w Budzistowie.
- ten zatarty pionowy prostokąt to Bike the Baltic - międzynarodowy szlak rowerowy biegnący przez kraje południowego Bałtyku: Szwecję, Danię i Polskę.
Po tych skromnych 11 km czułam się zdecydowanie bardziej wypoczęta niż po całej spokojnie przespanej nocy ;) Ciesze się, że pojechałam rano, bo w dzień było bardzo parno, a teraz kropi - a ja nie lubię, jak mi coś na głowę pada. Pewnie następnym razem, jeśli się wydarzy, pojadę w drugim kierunku i zobaczę, co słychać w Ekoparku :)
Pozdrawiam!

1. Czy ktoś oprócz mnie jeszcze jeździ/biega bez endomondo czy innych tego typu aplikacji? ;) czuję się czasem niemal jak jaskiniowiec korzystając w trasie z map papierowych :P

1. Tomek, endomondo to nie jest nawigacja, więc doprawdy nie wiem, co ma mapa papierowa w czasie trasy (z której z lubością korzystam) do stopera i GPSa w czasie trenigu. ;>

2. Wiem co to endomondo, tekst o mapie papierowej wtrąciłem przy okazji ;) chodziło mi o to, że wpadliśmy w erę, gdzie niemal każdy chwali się swoimi wynikami na fejsie, a bieganie bez endomondo się nie liczy ;) trafiają się takie ewenementy, że ktoś idzie biegać na bieżnię boiska szkolnego i na koniec wrzuca na facebooka link do przebiegniętej trasy, z tym, że przez pół godziny biegał w kółko :D nieco komicznie to wygląda. Nie zaprzeczam, też po powrocie z wycieczki rowerowej czasem ogarniam mapkę, trasę itp, ale z aplikacji typu endomondo korzystam raczej sporadycznie, głównie z ciekawości żeby porównać wynik z GPS z tym z licznika rowerowego.

3. ale ja na rowerze jeżdżę dla przyjemności, nie traktuję tego treningowo, dlatego też nie ruszam z reguły w trasę przy mocniejszym wietrze, deszczu, bo walka z pogodą to dla mnie żadna przyjemność, nie liczę też spalonych kalorii itp. Statystyki kilometrowe itp notuję głównie dlatego, że jestem maniakiem wszelkich statystyk, wyliczeń i ogólnie cyferek :)

4. Ja tam mam wszystko poukrywane i się niczym nie chwalę. O. :P

5. Mnie endo przydaje się, gdy zapomnę licznika rowerowego (a zdarza mi się to dosyć często), a trasy planuję z papierową mapą :)

2. Ale Ci zazdroszczę tego morza i widoków! Pewnie bym z tego portu nigdy nie wychodził, chyba że po to żeby zmienić perspektywę, albo gdzieś popłynąć! To takie niespełnione marzenia z dzieciństwa i młodości.

1. Uwielbiam widok portu od strony morza, ale można go osiągnąć już z falochronu wschodniego. Chyba muszę się bardziej pokręcić po porcie... :)

3. Miło czytać o miejscu nad morzem. Też jestem w tej chwili nad Bałtykiem, tylko po drugiej stronie. Widzę, że jesteś miłośniczką samotnych wypadów. Ja z kolei kocham dzielić się wrażeniami z bliskimi, spacerować, jeździć i zwiedzać z kimś. Rozmawiać, podziwiać i cieszyć się, a potem pyszna kawa w miłym miejscu. Oczywiście każdy sposób zwiedzania ma plusy i minusy.
    Pozdrawiam z przeciwnego brzegu Marchevko:)

1. To żaden wypad, tylko zwykły rowerowy spacer, ten radar "Daniela" widzę z okna w domu :D Często zdarza się jeździć w towarzystwie Tomka, często na trasie odwiedzam kogoś albo spotykam się z kimś i dalej jedziemy razem. Nie ma reguły, ale dokładnie - wszystko ma swoje plusy i minusy. :)
      Pozdrawiam i macham przez Bałtyk! :)

4. Port w Kołobrzegu zwiedzałam, pięknie było, bardzo lubię to miejsce :)
    Pozdrowienia!

5. Fajnie zrobić sobie taką wycieczkę rowerową :)
    Port w Kołobrzegu na pewno warty odwiedzenia!
    Zdjęcia super :)
    pozdrawiam

1. W dzielnicy portowej zachowało się kilka przedwojennych kamienic i kilka innych wartych zobaczenia obiektów :)

6. 5.30? Podziwiam.
    Ale gdy tylko zrobi się cieplej również wstaje wcześnie rano, by mieć jak najdłuższy dzień i czerpać z poranka to co w nim najfajniejsze.
    Wycieczki rowerowe- nigdy dość ;)!

1. Zdecydowanie wolę wschody od zachodów, dlatego też taka pora ;)

7. Już Ci to mówiłam wielokrotnie: ja Cię podziwiam za to ranne wstawanie, zwłaszcza w soboty! Kołobrzeski port rankiem wygląda jak opustoszały. Podoba mnie się!

8. Ech.. coś tak myślę, że najwyższy czas sprezentować sobie rower :)

9. Zazdroszczę mieszkania nad morzem. Fajnie się tak wybrać na rowerze do portu wczesnym rankiem. Z ciekawości sprawdziłam w Google Map, mi zajęłaby taka podróż rowerem 31 godzin, a do przejechania mam 611 km. Za to ja mam blisko w góry. Pozdrawiam :)

1. Ano właśnie, coś za coś. Chociaż ja jakoś za górami AŻ TAK bardzo nie tęsknię, niemniej chciałabym mieć do nich troszkę bliżej :)

10. Zainspirowałas mnie! Jutro ruszam na rower bo rdzewieje w garażu a ja wciąz tyłek tylko samochodem wożę! Oj, ja tez wstaje jak w zzegarku wczesnym switem, również w weekendy :) miłego tygodnia!

1. No to co - pozostaje życzyć udanej wycieczki! :) :)

11. O kurcze blade, na ogniu opalane; ale mi zrobiłaś frajdę tymi zdjęciami; DZIĘKUJĘ !
    będę tu wracać aby je sobie na spokojnie oglądać, bo...23 czerwca będę w Kołobrzegu wypoczywać :) i stare kości na słońcu wygrzewać;
    hhhuuurrra :) ; najpierw się tutaj napatrzę,, bo jak się tak napatrzę, to jakbym już była w Kołobrzegu; a potem po powrócę tu znowu i będę często zaglądać aby...wspominać;

1. Zapraszam do innych wpisów z etykietką "Kołobrzeg". Mam nadzieję, że spodobają się, a i samo miasto na żywo jeszcze większe wrażenie zrobi :)))

2. Dzięki za wskazówkę. Przejrzałam sobie pobieżnie Twoje zapiski, lecz jeszcze powrócę aby się "delektować" tym, co tam opisujesz. Mam czas do 23 czerwca :)
      SUPER to robisz. Przejrzałam także zdjęcia z Opola i jestem zadziwiona tym, że potrafisz zauważyć detale, które mnie umknęły. Zatem czyń dalej swą powinność; pozdrawiam :)

12. Wiele osób chodzi na wycieczki, ale nie zauważają najważniejszych rzeczy, a Ty widzisz małe detale. Zdjęcia ogląda się z przyjemnością. Pozdrowienia.

13. nieee, no... ale że Marchevka nie ma roweru?? cza to zmienić ! ;)

Twoja opinia jest dla mnie bardzo ważna. Dziękuję :)