piątek, 24 maja 2019

Pomnik przyrody Krzywy Las

Niecałe 5 km od Gryfina, a niecałe 10 km od granicy polsko-niemieckiej, we wsi Nowe Czarnowo, niecałkiem daleko elektrowni "Dolna Odra" znajduje się miejsce niecałkiem standardowe. Na obszarze niecałego 0,5 ha od niecałego wieku rośnie niecałe sto niecałkiem prostych drzew.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
A teraz już tak całkiem serio. W powiecie gryfińskim rośnie zupełnie niestandardowy i unikatowy na polską skalę Krzywy Las. Na obszarze 0,3 ha rośnie około 100 dziwnie wygiętych sosen. Cały obszar został w 2006 roku wpisany na listę zachodniopomorskich pomników przyrody. Jak ktoś jest dobrym obserwatorem i ma nieco zmysłu poszukiwawczego, bez problemu znajdzie (oznakowaną) bramę do lasu, a potem to miejsce. Krzywy Las nie jest ukryty, ale jest na tyle na uboczu, że wielu osobom po prostu jest nie po drodze, by tam się udać. Może to i lepiej...
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Miejsce to jest magiczne i przez swój wygląd może wzbudzać baśniowe marzenia, bądź pseudonaukowe pomysły co do powodu powyginania drzewek. Niektóre są wygięte tuż nad ziemią, inne troszkę wyżej. Jeszcze inne mają podwójne pnie, z czego jeden stanowi wygięta w dzieciństwie gałąź.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Skąd się wziął Krzywy Las? Jego historia nie ma związku z kosmitami, a z przemysłem. Najprawdopodobniej las został zasadzony w 1934 roku na potrzeby przemysłu - meblarskiego, szkutniczego i/lub bednarskiego. Drzewka najprawdopodobniej były nacinane na wysokości ok. 20 cm, po czym formowane w łukowaty kształt. Pozyskane dzięki temu drewno w tym nienaturalnym kształcie mogło być użyte w budowie łodzi, wytwarzaniu mebli, beczek i zapewne wielu innych drewnianych elementów. Przyszła jednak wojna, plany poległy, drzewa rosły dalej...
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Krzywy Las, pow. gryfiński, ©Marchevka.
Miejsce niezaprzeczalnie robi wrażenie. Zdjęcia to jedno, ale zobaczyć to na własne oczy... Nie mogę napisać, że jest tam święty klimat ciszy i spokoju. Nie. To jest po prostu las, Krzywy Las. Wyjątkowy, bo ma wyjątkowe drzewa. Ale to jest nadal las, schronienie zwierząt. Pamiętajmy o tym, nie wydzierajmy się z radości, nie śmiećmy, nie skaczmy po tych drzewach, bo chociaż kształt zachęca do wielu akrobacji, wyobraźmy sobie, że każdego dnia kilkanaście osób wskakuje na te drzewa i uskutecznia na nich różne figury rodem z księgi jogi. Niszczymy tym sposobem korę, osłabiając te okazy. Nie dajmy im zginąć. Nieodkryte trwały sobie wiele lat. Teraz już znane, niech cieszą oczy nasze i kolejnych pokoleń. :) 

15 komentarzy:

  1. Patrzyłam na te zdjęcia i otwierałam szeroko oczy. Wyglda baśniowo, a wytłumaczenie jest zupełnie prozaiczne.😍😄

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze było mi tam bardzo nie po drodze. Teraz się udało i nie żałuję - świetne, bardzo ciekawe miejsce :) Dzięki za odwiedziny, pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Przez tyle lat obiecywałam sobie, że obejrzę. I nie dojechałam... ech...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to leży w jakimś takim bardzo niewygodnym miejscu ;)

      Usuń
  3. tu nigdy nie dotarłam acz czytałam i oglądałam fotki.Super że byłaś.Może i jak kiedyś;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, to leży blisko S3, więc może kiedyś, w drodze do Świnoujścia...? :)

      Usuń
  4. Bajkowy las... Nie do uwierzenia, bo o tych wyjątkowych drzewach wcale nie słyszałam, więc Twój wpis otworzył mi oczy. Dziękuję za baśniowy widok.
    Zasyłam moc serdeczności

    OdpowiedzUsuń
  5. A Krasnoludków tam nie spotkałaś? Tak bajkowo wygląda:)
    Fajne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie :) Za to hordę turystów, którzy skakali po tych drzewach :(

      Usuń
  6. Las, jak z bajki...
    Niech więc i życzenia będą bajeczne - wszystkiego naj... naj... naj...!

    OdpowiedzUsuń
  7. Dara/Starsza1.06.2019, 07:42

    Magia...

    OdpowiedzUsuń
  8. Od wielu lat oglądam zdjęcia tego zagadkowego lasu, a jeszcze nigdy tam nie byłam. Naprawdę zastanawiające jest, jak to się stało, że wyrosły w takiej postaci. :)

    OdpowiedzUsuń

Twoja opinia jest dla mnie bardzo ważna. Dziękuję :)

Obserwatorzy