poniedziałek, 20 października 2014

Festiwal Światła Berlin 2014

Nadeszła wiekopomna chwila, kiedy Marchevka zamieniła transport szynowy na transport drogowy i zamiast pociągiem - wyruszyła w trasę autokarem. Kolejną zmianą jest to, że była to wycieczka zorganizowana przez kołobrzeski oddział PTTK, a nie jak dotychczas - spontan organizowany na własną rękę. Wielki plus za nowoczesny autokar. Z "bajerów" było DVD, z którego nie skorzystaliśmy, ale za to mogliśmy obserwować obraz rejestrowany przez kamerkę umieszczoną z przodu pojazdu - dzięki temu wszyscy doskonale widzieli, co dzieje się na drodze. W autokarze była także toaleta oraz pasy bezpieczeństwa! To dla mnie nowość, ale cudowna, bo kiedy ostatni raz jechałam na wycieczkę autokarową kilka lat temu o pasach można było pomarzyć. Do tego autokar był czyściutki i wygodny. Niestety, mimo tych pozytywów, następnego dnia i tak cierpiałam z powodu choroby lokomocyjnej. Jestem przykładem na to, że z tej przypadłości nie zawsze się wyrasta.

Wnętrze autokaru
Miłym zaskoczeniem było także to, że pani pilot-przewodnik nie ograniczyła się do opowiadania jedynie o Berlinie, do którego jechaliśmy, ale także o mijanych po drodze miejscowościach. Tak, to znaczy, że o mijanych w Kołobrzegu zabytkach także mogliśmy usłyszeć kilka ciekawych rzeczy, których nie omieszkałam skrzętnie zanotować i wykorzystać w przyszłości na tym blogu :)

Pierwsze zdjęcie w Berlinie - widok z autokaru na Wieżę Telewizyjną
Dzienna i wieczorna trasa zwiedzania częściowo się pokrywała, więc po uzgodnieniach z grupą, pani przewodnik tak to wszystko ułożyła, żebyśmy bezcelowo nie kręcili się w kółko. Niektóre miejsca odwiedziliśmy tylko w dzień, niektóre tylko w nocy, a np. w okolice Katedry Berlińskiej zajrzeliśmy dwa razy. Dużym ułatwieniem był autokar, który przerzucał nas w różne rejony miasta, chociaż i tak na koniec wycieczki bolały nogi. Postanowiłam dzisiaj przedstawić Wam stolicę Niemiec po zmroku. Na tradycyjną wycieczkę przy dziennym świetle jeszcze przyjdzie czas. Zaczynamy od skrzyżowania Friedrichstrasse z Zimmerstrasse i historycznego przejścia granicznego Checkpoint Charlie. Zachodzące słońce nadało cudnego klimatu naszemu spacerowi.

Widok z Friedrichstrasse na Zimmerstrasse
Checkpoint Charlie
Wizyta na Checkpoincie była takim symbolicznym przejściem z dnia w noc. Kiedy wróciliśmy na Plac Poczdamski, pojawiły się już pierwsze festiwalowe iluminacje. Niektóre były naprawdę imponujące. Zapraszam do obejrzenia galerii :)

Niedźwiadek wzbudził sympatię większości oglądających pokaz :)
Spacerując i zwiedzając okolicę Potsdamer Platz, dotarliśmy do BlueMax Theater przy Placu Marleny Dietrich. Tutaj mieliśmy okazję zobaczyć zmieniające się kolorowe podświetlenia drzew. Ciekawostką jest to, że kolory generowane były poprzez kombinację tylko kilku barw i tak np. fioletowe drzewka były wynikiem włączenia w odpowiednich proporcjach żarówek czerwonych i niebieskich :)

Podjechaliśmy pod gmach parlamentu, czyli Reichstag i się zawiedliśmy, ponieważ budynek ten nie był oświetlony w żaden specjalny sposób. W ogóle podświetlonych było tylko kilka obiektów, być może dlatego, że był to już ostatni dzień Festiwalu Świateł i był powoli zakańczany. Do tego jako-taki efekt wizualny popsuły reflektory z "biura przepustek", w którym sprawdzani są turyści chcący zwiedzić Reichstag.

Parlamentarny zawód zrekompensował pokaz iluminacyjny na Bramie Brandenburskiej. Widowisko naprawdę godne polecenia, a poza fotkami mam dla Was także króciutki filmik, chociaż on też nie odda całej tej otoczki, którą się wyczuwa będąc na miejscu i obserwując pokaz na własne oczy :)

Następnie przemieściliśmy się na ulicę Unter den Linden, czyli jedną z arterii miasta. Wychwyciłam pomnik Fryderyka Wielkiego. Potem zajęłam się podziwianiem podświetlenia zabytków, m. in. gmachu Uniwersytetu Humboldta

Ciemno było i bez statywu, ale jest. Któregoś pięknego dnia zrobię lepsze zdjęcie :)
Uniwersytet Humboldta
I jeszcze raz
Stojąc tyłem do uniwersyteckiego gmachu, można było podziwiać inne, dynamicznie zmieniające się, iluminacje:

Zmierzając natomiast w stronę wieży telewizyjnej, w okolicach której miał czekać na nas autokar, wmieszaliśmy się w tłum podziwiający podświetlenie Berlińskiej Katedry. Budynek jest monumentalny także w dzień. Mogłabym chodzić w kółko całą dobę i podziwiać. Myślę, że nie znudziłoby się tak szybko :) Podświetlenie też było ciekawe:

A na koniec była Wieża Telewizyjna świecąca na różowo, niebiesko i stalowo. Na nas czekał już autokar, do którego chyba wszyscy wsiadali z radością.

Podsumowując - poza niemiłymi niespodziankami typu brak podświetlenia na strategicznych budynkach, które w przeszłości były podświetlane (wspomniany wyżej Reichstag, a także Dom Kultur Świata zwany "Ciężarną Ostrygą"), wycieczkę uważam za całkiem udaną. Mogliśmy zobaczyć najważniejsze punkty miejskie, do których jeszcze się odniosę, ponieważ nie pokazałam Wam zdjęć z dziennej części zwiedzania.
Pani przewodnik wykazała się ogromnym niegasnącym optymizmem i cierpliwością, a o to dość trudno przy prawie czterdziestoosobowej grupie o bardzo szerokiej rozpiętości wiekowej. Myślę, że każdy znalazł coś dla siebie, tym bardziej, że były dwie godziny, podczas których można było wybrać, czy chce się zwiedzać, czy odpocząć i zrobić zakupy w galerii handlowej. Ja wybrałam zwiedzanie, ale amatorów zakupów także nie brakowało.
Do tego jest jeszcze jeden bardzo pozytywny akcent. Nawiązałam znajomość z panią Agatą i jej synem, Emilem, którzy pochodzą aż ze Śląska! Odległość nie stanowiła dla nich żadnej przeszkody i z pociągu przesiedli się w nasz autokar, aby po powrocie znów pociągiem z Kołobrzegu wrócić do siebie. Jak dobrze pójdzie, to spotkamy się ponownie w długi listopadowy weekend, tym razem w ich okolicach :)
Mam nadzieję, że podobała Wam się fotorelacja. Zdjęcia może nie są najlepsze, ale jak na robione zwykłą cyfrówką i bez statywu - wyszły naprawdę niezłe.
Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny :)

1. Robi wrażenie i pięknie podświetlona Brama Brandenburska :)

1. To prawda, naprawdę warto mieć na uwadze to wydarzenie i wybrać się na przyszłoroczną edycję :)

2. Piękny spacer:) Uroku zawsze dodają światła więc tym bardziej jestem pod wrażeniem:) Nie potrafię powiedzieć, co najpiękniejsze... wszystko mi się podoba. Ciekawa jestem dziennej części.

1. Prawdą jest, że miasta nocą są bardzo ciekawe, nawet bez "świątecznych" iluminacji, a podświetlone jedynie "normalnie".Niemniej tegoroczne pokazy bardzo mi się podobały. A dzienna część pojawi się niebawem :)

3. Odpowiedzi
    1. Jeśli mam być szczera, to mnie samą efekt zaskoczył. Myślałam, że będzie dużo gorzej, więc cieszę się, że Tobie także się podobają :)

4. Bardzo fajnie wygląda Berlin w kolorowej szacie, pięknie wyglądają te wszystkie iluminacje.
    Ja za to w ubiegły weekend byłam w Rybniku, gdzie było otwarcie deptaku i też całe miasto było podświetlone, postaram się jeszcze w tym tygodniu zrobić relację.

1. Widziałam już relację z pokazu Bractwa Ognia, niecierpliwie zatem czekam na część o pozostałych atrakcjach :)

5. A to tu się ukrywasz :) bo TAM wiatr hula :( fajnie było zobaczyć Berlin Twoimi oczyma :)

1. Hej, Magoniu. Już powoli się ogarniam i wracam na stare tory :)

6. Rewelacyjny festiwal! No o ta Brama Brandenburska tak fajnie podświetlona. Ech do Berlina mam sentyment...

1. Chodząc sobie po Berlinie pomyślałam "Tu mogłabym mieszkać". Biorąc moje zamiłowanie do Polski i polskich miast - był to bardzo dziwny wniosek, który mnie samą zaskoczył. Znaczy to tyle, że chyba zaczynam przeżywać fascynację stolicą Niemiec... ;)

7. Widzę że wycieczka udana, jedyne 300 km od Kołobrzegu a cała moc wrażeń. Pierwszy raz czytam tego bloga ale czuję że będę jego częściej odwiedzał. Kolejny wypad do stolicy sąsiada 6.12.2014r. na delikatne zwiedzanie i słynne Jarmarki Bożonarodzeniowe. Niepowtarzalny świąteczny klimat, truskawki w czekoladzie czy grzane wino oraz wiele innych atrakcji... Zapraszam do PTTK Kołobrzeg

1. Witam na blogu :)
      Dla tych truskawek pojechałabym i piąty raz do Berlina. Już się nie mogę doczekać!

8. Berlin nadal na nas czeka, ale już niedługo! Sądząc po zdjęciach i Twoich wrażeniach to naprawdę warto tam jechać :D

1. Warto, warto. Następny wyjazd na początku grudnia na Jarmarki Bożonarodzeniowe :) Może przemyślicie i w tym czasie się wybierzecie? Podobno atmosfera niespotykana w innych okresach w roku :)

9. Jaka piękna gra świateł! Ale ty to jestes fajna podróżniczka :)

1. Chociaż spodziewałam się innych efektów w ramach tego Festiwalu, także jestem zadowolona. Pozdrawiam :)

10. Przypomniałaś mi moje przeżycia związane ze zwiedzaniem Berlina. Zdjęcia nocą rewelacyjne.
    Serdeczności zasyłam.

Twoja opinia jest dla mnie bardzo ważna. Dziękuję :)