piątek, 8 stycznia 2021

Cobh, czyli ostatni port Titanica

Cobh to niewielkie miasto położone na południowym krańcu Irlandii w hrabstwie Cork. Jest to zdecydowanie miejscowość turystyczna, a jak doczytałam - także uzdrowiskowa. Usytuowanie na wielu wzgórzach jest sprawcą bajowych widoków i wbrew pozorom to wcale nie ocean mnie tam oczarował.

Dawny kościół prezbiteriański, obecnie Muzeum Miasta Cobh, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020. 

Dawna kaplica metodystów, potem bar, dziś - pusty budynek na sprzedaż, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020. 

Hotel, ale nie ten nasz, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Wakacje pod palmami, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Piętrowo, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Czy to nie ciekawa formacja? Wydaje się naturalna..., ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Bywało wysoko, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Nie potrafiłam dopasować wrażeń do żadnych innych doświadczeń. Palmy, ocean, a jednak betonowa dżungla. Niby mur i beton, a jednak kolorowo. Kolorowo, ale nad miastem góruje majestatyczna katedra. A do tego okazało się, że poza niewątpliwą przygodą wakacyjną i świetnymi wspomnieniami, w Cobh dostałam solidną lekcję historii, czego bym się nie spodziewała, bo... oczywiście przed wyjazdem nie czytałam żadnego przewodnika.

Centrum Dziedzictwa, wszystko było zamknięte, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Miasto jest estetyczne, ładnie utrzymane. Park Pamięci Johna K. Kennedy'ego to świetne miejsce wypoczynkowe z widokiem zarówno na zatokę, jak i na miasto. Całe nabrzeże to doskonałe miejsce na spacer. Chociaż nie ukrywam, że brakowało mi tam plaży, och... 

Pomnik Annie Moore i jej braci. Anna "Annie" Moore była irlandzką emigrantką, pierwszym imigrantem do Stanów Zjednoczonych, który przeszedł federalną inspekcję imigrantów na stacji Ellis Island w New York Harbor, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Serduszko zabiło na widok naszych barw, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Park Pamięci Johna F. Kennedy'ego, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Rzeźba "Nawigator". Postać w dłoniach trzyma papierową łódkę - symbol kruchej natury ludzkiego istnienia, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Dawny ratusz i wieża zegarowa, obecnie chińska restauracja, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

LÉ James Joyce (P62) - przybrzeżny statek patrolowy klasy Samuel Beckett, wybudowany w 2014, włączony do służby w Irish Naval Service od 2015 roku, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Katedra św. Kolmana to, co rozczarowujące, nowożytny twór z XIX wieku, wzniesiony w stylu neogotyckim. Przepiękna rozeta, liczne witraże, cały wystrój dawał nadzieję na dotknięcie odległej historii. Zapomniałam - nie to miejsce, nie ten czas. Niemniej - było pięknie. Nie robiłam zdjęć zbyt wielu detali. Mam cel pobudzać Was do eksploracji i podróży, a nie wszystko podawać na tacy :) A ja to widziałam na własne oczy i zachowałam piękne wspomnienia...

Katedra św. Kolmana, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Katedra św. Kolmana, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Katedra św. Kolmana, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Katedra św. Kolmana, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Katedra św. Kolmana, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Katedra św. Kolmana, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Jeśli idzie o katedrę w Cobh, to obowiązkowym must have każdego fotografa jest Deck of Card (z angielskiego: talia kart), zespół kolorowych małych domków, które z katedrą w tle tworzą fotograficzną wizytówkę Cobh. Przyznam, że to jedyne zdjęcie, jakie zrobiłam, to efekt kipiącej frustracji. Zapominam, że Irlandia to nie Polska i nawet jeśli weszłabym komuś na teren, nikt by mnie nie zjadł ze złości. Chodziłam i szukałam punktu, z którego mogłabym zrobić zdjęcie, ale... przeszkadzał wielki mur. Prawdopodobnie wystarczyło przejść na drugą stronę, ale przejście zobaczyłam dopiero w domu, na mapie... I tym oto sposobem, rozgoryczona, wyciągnęłam rękę z aparatem ponad mur i bez patrzenia na ekran po prostu nacisnęłam spust migawki. Jak na ślepy strzał, wyszło całkiem poprawnie, prawda?

Deck of Card, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Co do lekcji historii - w Cobh znajduje się muzeum Titanica - Titanic Experience Museum, mieszczące się w oryginalnej kasie biletowej White Star Line, która była punktem wyjścia dla ostatnich 123 pasażerów, którzy weszli na pokład Titanica. Muszę przyznać, że dopiero po odwiedzeniu muzeum dotarło do mnie, że filmowy hit z Leonardo DiCaprio to nie była fikcja, to się działo naprawdę. I poleciały łzy.

Titanic Experience, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Druga lekcja ma także związek z katastrofą morską parowca TMS Lusitania. Pływający pod brytyjską banderą transatlantyk został storpedowany podczas I wojny światowej przez siły niemieckie w 1915 roku. Spowodowało to zatopienie statku oraz śmierć niemal 1200 osób. Na pamiątkę wydarzeń wzniesiono pomnik, który znajduje się na Casement Square w centrum miasta. Zaprojektowany przez Jerome O'Connor, upamiętnia tych, którzy zginęli w tragedii. Przedstawia dwóch rybaków, którzy wyruszyli na ratunek niefortunnemu liniowcowi. Nad nimi jest Anioł Pokoju.

Lusitania Memorial, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Miejsce upamiętnienia ofiar i ocalałych z katastrofy, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Miejsce upamiętnienia ofiar i ocalałych z katastrofy, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

A w hotelu miałam pokój z widokiem na zatokę :) I wszystko byłoby idealnie gdyby nie zegar na wieży, odzywający się co pół godziny. CAŁĄ DOBĘ.

Cobh, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Cobh, ©Marchevka, Cobh, 03.09.2020.

Dziękuję za uwagę, za obecność i za każdy jeden pozostawiony komentarz.
Pozdrawiam :) 

7 komentarzy:

  1. Jaką piękna miałyście pogodę, jak na zamówienie. Miasto urokliwe, na zdjęciach prezentuje się wspaniałe. Dziękuję że mogłam go z Wami zwiedzić. To była przyjemność😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, pogoda była wspaniała praktycznie przez całe dwa tygodnie. Jeden dzień lało, ale wtedy byłam akurat na szkoleniu, więc strata mała :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Oooo rety jak slicznie malowniczo. Ten kosciolek na pierwszym zdjeciu niesamowity. Uwielbiam taka stara architekture. Robisz wspaniale zdjecia Marchevko :) W ogole fajna nazwa bloga :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Nazwa bloga wzięła się od przezwiska z wojska - kumple mówili na mnie Marchewa z powodu ówczesnego koloru włosów. Kolor zmieniony, Marchevka została. I wspomnienia, bo już nie wszyscy z tamtych czasów są wśród nas. :)

      Usuń
  3. POŻYCZKI Z LENDINGTREE® INC.


    Czy byłeś pochłonięty tym, gdzie można uzyskać pożyczki, odrzucony przez banki, a teraz sfrustrowany tym, gdzie wziąć pożyczkę? LENDINGTREE zapewni Ci pożyczkę, której oczekujesz. skontaktuj się z nami pod adresem lendingtreegroupinc@gmail.com.

    Pożyczka na łatwą spłatę zadłużenia?
    Pożyczka na rozpoczęcie działalności, którą chcesz prowadzić?
    Pożyczka na cele edukacyjne?
    Kredyt na zakup mieszkania?

    Nie szukaj dalej, LENDING TREE INC oferuje pożyczki
    Brak ukrytych płatności od 1000 do 20 000 000 EUR / USD / FUNT
    Przy bardzo niskim oprocentowaniu 3-5%
    Stworzyliśmy sieć pożyczkową i
    pomoc finansowa dla klientów na całym świecie.

    Staramy się utrzymać nasz standard doskonałości. Oferujemy nasze usługi o każdej porze dnia.
    Udzielamy pożyczki osobom potrzebującym pomocy finansowej od 1 do
    20 lat

    Nasze usługi obejmują również:

    . realne finansowanie
    . inwestor nieruchomości
    . kredyty budowlane
    . pożyczki na rozpoczęcie działalności
    . kredyty mieszkaniowe
    . Kredyt konsumencki,
    . Pożyczki FHA
    . pożyczki osobiste
    . pożyczki samochodowe
    itp. Jeśli potrzebujesz pożyczki lub pomocy finansowej skontaktuj się z nami przez

    e-mail: lendingtreegroupinc@gmail.com

    e-mail: lendingtreeloans@protonmail.com

    Ciepła myśl

    ELIZABETH WALTER

    OdpowiedzUsuń

Twoja opinia jest dla mnie bardzo ważna. Dziękuję :)

Obserwatorzy